
ระบบสารสนเทศงานวิจัย สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Research Information System(RIS)
A Legal Analysis Of The Right Of Indigenous Children to have Access to Quality Education: A Comparative Study Between The Penn insulae Malaysia And The Upper North of Thailand.
ณัฐกร วิทิตานนท์
คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
คำสำคัญ :
เลขทะเบียน :
1504-64-HUSO-CMRU
บทคัดย่อ
โครงการวิจัยเรื่องนี้เป็นโครงการวิจัยร่วมกับ Universiti Teknologi MARA (UiTM) ประเทศมาเลเซีย เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ มุ่งศึกษาเปรียบเทียบกฎหมายและนโยบายในส่วนที่เกี่ยวข้องกับการศึกษาของกลุ่มเด็กชนเผ่าพื้นเมืองระหว่างของประเทศไทยกับมาเลเซีย โดยในส่วนของประเทศไทยกำหนดขอบเขตการศึกษาเชิงพื้นที่ในภาพใหญ่เป็นภาคเหนือตอนบน และมีกรณีศึกษาเชิงลึกคือ บ้านแม่สาใหม่ ตำบลโป่งแยง อำเภอแม่ริม จังหวัดเชียงใหม่ ซึ่งถือเป็นหมู่บ้านชาติพันธุ์ม้งดั้งเดิม ในแง่ระเบียบวิธีวิจัยอาศัยทั้งการค้นคว้าเอกสาร การสัมภาษณ์ และการสังเกตการณ์ระหว่างลงพื้นที่
ผลการศึกษาโดยสรุป ประเทศไทยมีกฎหมายที่ส่งเสริมการศึกษาของกลุ่มเด็กชนเผ่าพื้นเมืองซึ่งค่อนข้างครอบคลุมรอบด้าน ด้วยมีปัจจัยผลักดันจากการได้เข้าร่วมเป็นภาคีในสนธิสัญญาต่าง ๆ ทั้งในระดับโลก และภูมิภาค ส่งผลให้เกิดการปรับปรุงกฎหมายและนโยบายภายในให้สอดคล้องกับกฎหมายระหว่างประเทศเหล่านั้น แต่ถึงกระนั้นก็ยังคงมีปัญหาอุปสรรคอยู่พอสมควรในเชิงของการบริหารจัดการ ดังเช่นที่พบในพื้นที่เป้าหมาย อาทิ นักเรียนขาดอุปกรณ์การเรียนออนไลน์ การไม่ได้ใช้ภาษาแม่เป็นหลัก
Abstract
This research is a joint research project with Universiti Teknologi MARA (UiTM), Malaysia. This qualitative research aimed to comparatively study the laws and policies related to the education of indigenous children between Thailand and Malaysia. For Thailand, in the broader picture, the upper northern region was used as the research area, while Ban Mae Sa Mai, a Hmong village in Pong Yaeng sub-district in Mae Rim district in Chiang Mai province, was used as the in-depth research area. The research methodologies in this study included document research, interviews, and on-site observations.
This research concluded that Thailand had quite comprehensive laws to promote education among indigenous children. The driving factor of becoming a party of various treaties both globally and regionally has resulted in improving domestic laws and policies in line with international laws and treaties. However, there were still quite a few obstacles in terms of management, such as those found in targeted areas: students lack online learning supplies, and the student's mother tongue was not used as a medium of communication in teaching and learning.
ไฟล์งานวิจัย
3 07 ต.ค. 2564

กองทุนวิจัย มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
202 ถ.ช้างเผือก ต.ช้างเผือก อ.เมือง จ.เชียงใหม่ 503000
053-88-5555